Article de Susana Galvez Plou
Cap del Departament d’Anglès d’Educació Infantil i Primària
Les escoles de la Fundació Collserola ens definim com a escoles catalanes amb mirada internacional on la Llengua Anglesa és una eina essencial que obre les portes al nostre alumnat cap a un món global i plural.
I això, ho tirem endavant amb un Projecte d’Anglès ben pensat i estructurat. Amb aquest article, volem explicar-vos com treballem la llengua anglesa a Educació Infantil i Primària.
El nostre projecte es basa en l’adquisició natural de la llengua, prioritzant la competència oral com a pilar central de l’aprenentatge. Tal com passa amb la llengua materna, aprendre a escoltar i parlar primer facilita una transició fluida cap a la lectoescriptura. Aquesta metodologia permet als infants adquirir la llengua anglesa com una llengua addicional d’una manera espontània i significativa, integrant-la en la seva quotidianitat i utilitzant-la com a eina per connectar amb el món.
A Educació Infantil, potenciem una immersió lingüística rica i estimulant, amb un augment progressiu de les hores d’Anglès. Comptem amb materials adaptats al nostre projecte educatiu, gràcies a l’assessorament de Cambridge, i amb la figura d’una assistent de conversa nadiua que forma part del dia a dia de les aules. Aquest professional interactua exclusivament en Anglès amb els infants, contribuint al desenvolupament d’una consciència plurilingüe i reforçant l’ús natural de la llengua en situacions quotidianes.
A la Primària, continuem donant protagonisme a la comunicació oral, introduint progressivament la lectoescriptura a través del programa Be Curious de Cambridge. Paral·lelament, implementem projectes dinàmics que fomenten un aprenentatge actiu i contextualitzat. A Primer Cicle, activitats com el Storytelling integren la narrativa i el joc per treballar el vocabulari i les estructures lingüístiques. També utilitzem l’Anglès com a eina d’expressió artística amb el projecte Art x Two, on l’alumnat desenvolupa la seva creativitat mentre practica la llengua en un entorn significatiu.
A mesura que avança, l’alumnat participa en propostes més autònomes i interdisciplinàries. A Segon Cicle, espais com Libri i l’English Lab permeten treballar l’Anglès a través de reptes, projectes i activitats que connecten amb els seus interessos i necessitats. Aquestes metodologies fomenten la reflexió, la recerca i l’ús funcional de la llengua, consolidant les competències lingüístiques en un marc pràctic i rellevant.
A Tercer Cicle, l’aprenentatge s’intensifica amb grups reduïts que permeten una atenció més personalitzada. Les sessions de conversa amb una mestra nativa, quinzenals a 6è, reforcen les habilitats orals i preparen l’alumnat que opta per l’examen Flyers de Cambridge. A més, l’Anglès esdevé llengua vehicular en àrees com l’educació física i en iniciatives com el STEM Lab, on es treballen projectes de ciència, programació i robòtica.
La nostra visió és clara: l’Anglès no és només una assignatura, sinó una eina per comunicar, expressar-se i entendre la dimensió del món. Prioritzar l’oralitat afavoreix la confiança dels infants, els connecta emocionalment amb la llengua i assegura que l’aprenentatge sigui pràctic i rellevant. Amb aquesta base, finalitzen l’etapa de Primària preparats per continuar el seu camí cap al domini d’aquesta llengua, amb recursos que van més enllà de les normes gramaticals i s’arrelen en una experiència viva i personal amb l’idioma.
Fa uns dies, vam fer un directe d’Instagram explicant el projecte. Us convidem a mirar-lo.