La biblioteca a l’escola: un projecte transversal

La biblioteca de l’Escola Avenç funciona com a projecte transversal a Primària i com a servei, obert i disponible per a l’alumnat de Secundària. Com a missió destacada, impulsa i s’acull al Pla de Lectura de les escoles de la Fundació Collserola

La dimensió literària del currículum escolar es treballa dins de les hores lectives de català. Els nens i nenes d’Infantil i 1r de Primària tenen una biblioteca a l’aula. Després, a 2n de Primària, baixen a la biblioteca dins del seu horari de català. És a partir de 3r de Primària que es treballa més a fons l’autonomia i l’accés lliure a la biblioteca, per canviar de llibre, fer els deures, etc.

Tot i que el servei de préstec comença a P5, per estimular la lectura es creen fils conductors, que són llibres que es queden a classe en un faristol, disponibles per tothom, per tornar-hi sempre que es vulgui. A partir de 3r de Primària el préstec ja és de 10 dies, tot i que es respecta el ritme de l’alumne/a. Seguint un sistema de fitxes, cada setmana s’emporten un llibre.

Quan arriben a Cicle Superior, disposen d’un calendari de lectures on apunten què estan llegint. La bibliotecària recomana un llibre i ells també se’n recomanen entre ells. Així, durant un trimestre tots i totes llegeixen el mateix llibre. En l’últim trimestre, per tancar el cercle, els i les alumnes es converteixen en creadors/es de llibres: com a activitat conjunta, elaboren llibres d’artista i els exposen a les famílies al final del curs.

Projecte Amic Lector

Els grans (de 5è i 6è de Primària) ajuden als petits (de 1r i 2n de Primària). Trien un llibre per llegir i comentar plegats. De manera que la prescripció no només ve dels adults (personal docent o responsable biblioteca) sinó d’algú més pròxim a ells i elles. Els grans es comprometen a facilitar l’experiència agradable d’estimulació de la lectura.

Passallibres

El passallibres o bookcrossing consisteix a amagar un llibre en un racó de la classe, dins d’una bossa de tela on també hi ha una llibreta. Qui el troba, l’ha de llegir i deixar un comentari a la llibreta quan l’hagi acabat. El torna a amagar, i així fins que algú altre el troba. I torna a començar.

Club de Lectura

Els i les alumnes de Cicle Superior disposen d’un club de lectura on es poden apuntar de manera voluntària. Es proposen tres lectures i els i les tutors/es gestionen el torn dels llibres. Per tal de comentar-los en grup, s’organitzen esmorzars literaris.

Contes populars no sexistes

Anem a conèixer tots els contes de follets, gegants, princeses i dracs… des de l’origen! Perquè per poder parlar, s’ha de conèixer, primer, la font original.

Àmbits

Descobreix els