08 abril — 2021
Menús saludables i més sostenibles
#CreantEscolaCuinaCultura i valorsSostenibilitat

Som conscients que la situació del planeta és complicada i que, per això, també s’estan demanant canvis alimentaris: el que mengem no ha de ser només saludable sinó també sostenible.

Una de les elaboracions que hem introduït, els darrers anys, a la cuina de les escoles de la Fundació Collserola han estat les mandonguilles casolanes de cigrons. Una de les raons és intentar reduir, tant com puguem, la petjada hídrica que deixem en l’elaboració dels menús.

Segons l’Organització de les Nacions Unides per l’Alimentació i l’Agricultura (FAO), el 70% de la petjada hídrica a nivell mundial està relacionat amb el que mengem.

Incorporar els llegums com a segon plat en substitució de la carn, per tant, a més de ser més saludable, també és més sostenible. Per què? Per la quantitat d’aigua que es fa servir per produir-los.

Sabíeu quanta aigua (petjada hídrica) es necessita per produir un quilo de carn?

– 15.400 litres d’aigua per a 1 kg de vedella.
– 8.700 litres d’aigua per a 1 kg de xai.
– 6.000 litres d’aigua per a 1 kg de porc.
– 4.300 litres d’aigua per a 1 kg de pollastre.

I un quilo de llegums?

– 50 litres d’aigua per a 1 kg de llenties.

Els llegums, per tant, necessiten unes 20 vegades menys d’aigua. A més, en produir-los, s’enriqueix el sòl amb nutrients la qual cosa millora la productivitat de les terres de conreu.

Amb la introducció dels llegums com a 2n plat, de tant en tant, des de cuina col·laborem a fer una escoles més sostenibles!