Estratègia
Digital
Què és l’estratègia digital
L’assoliment de la competència digital per part de tot l’alumnat és la raó per la qual la Fundació Collserola defineix i actualitza, de manera periòdica, l’estratègia sobre l’ús de les tecnologies digitals, tant en el procés d’ensenyament i aprenentatge com en el conjunt de les actuacions i interaccions amb la comunitat educativa.
Les eines digitals permeten no sols tenir els estudiants com a receptors d’aprenentatge sinó incrementar exponencialment les possibilitats creatives. Un alumnat digitalment competent serà garantia d’una ciutadania digitalment competent, crítica i responsable en l’ús de la tecnologia.
L’EDC és una estratègia transversal que es materialitza en aquest document en el qual es defineixen i concreten les línies d’actuació que fan possible que docents, alumnat i centre assoleixin la competència digital. Per fer-ho possible es fa una mirada a les tecnologies que incorporen tots els àmbits del centre des d’una perspectiva d’innovació i de millora contínua: organitzatius, metodològics, curriculars i comunicatius.
Aquesta EDC, que parteix de l’antic Pla TAC, té com a referent el Pla d’Educació Digital de Catalunya (PEDC), on s’indica la necessitat d’assolir la fita d’una societat digitalment competent, fent èmfasi en l’equitat i tenint en compte l’evolució del context social i tecnològic.
Els tres eixos que són presents a l’EDC
- L’ALUMNAT, que ha de de ser digitalment competent, aprenent a utilitzar de manera segura les tecnologies i la seva identitat digital.
- Els DOCENTS, que han de ser digitalment competents, integrant coneixements i habilitats de l’ús instrumental de les tecnologies i de caràcter didàctic i metodològic a partir d’una diagnosi de centre i una concreció d’activitats formatives internes (FIC) i dels recursos que el Departament d’Educació posa a la seva disposició.
- El CENTRE, que també ha de ser digitalment competent i això implica fer una transformació digital adequada i coherent amb el PEC.
Els Departament d’Educació, amb l’EDC, pretén:
- L’assoliment de la competència digital de tot l’alumnat, del professorat i del centre;
- La planificació estratègica i organització del seu desplegament tant en infraestructures i recursos tecnològics com en la implicació de tota la comunitat educativa;
- L’impuls en l’ús de metodologies didàctiques innovadores i el foment d’una cultura de pràctica reflexiva i formativa entre el professorat del centre i en xarxes externes;
- L’establiment de mesures per garantir la inclusió digital de l’alumnat, professorat i famílies i la promoció d’accions i iniciatives tecnològiques per a la igualtat de gènere i per afavorir la cohesió social;
- L’establiment d’una normativa i mecanismes de custòdia, seguretat i protecció de les dades digitals del centre així com l’accés a continguts segurs i adequats a les xarxes.
Els referents normatius per a l’elaboració d’aquesta Estratègia Digital de la Fundació Collserola són la LEC 12/2019, el Decret 119/2015, de 23 de juny, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària, el Decret 187/2015, de 25 d’agost, d’ordenació dels ensenyaments de l’Educació Secundària Obligatòria, el qual ja incorporava les competències de l’àmbit digital, el Decret d’autonomia del centre 102/2010, i la Resolució ENS/1356/2016, de 23 de maig, on es defineix la competència digital docent. A més, tot i no tenir un caràcter normatiu, el Pla d’Educació Digital de Catalunya marca l’estratègia en l’àmbit nacional i, per tant, també és un referent per a l’EDC.
Què és la comissió digital, qui en forma part i quines són les funcions
La Comissió digital de centre -que nosaltres anomenem Comissió de Cultura Digital- està formada per un equip impulsor, que treballa per desenvolupar l’EDC i està integrada per alguns membres de l’equip directiu, professorat de diferents àrees i matèries i de totes les etapes.
El seu objectiu principal és dinamitzar els diversos àmbits d’actuació organitzatius, metodològics, curriculars i comunicatius, de forma coherent amb el PEC, ja que l’EDC en forma part. La comissió dissenya i fa el seguiment a partir de les necessitats detectades, tot i que la implementació correspon a tot el centre.
Aquesta comissió elabora l’ECD i vetlla per al progrés de la seva implantació: es reuneix un cop al trimestre amb el/la coordinador/a digital de centre, que també en forma part i que té com a objectiu principal coordinar les actuacions entre la comissió i la resta de persones. També forma part de la comissió el/la responsable digital de la FC que, durant algunes hores de la seva jornada, assessora i acompanya en aquestes tasques.
A la Fundació Collserola tenim, a més, tres direccions que gestionen la digitalització de la institució i per tant aquesta estratègia:
Direcció de Planificació i Estratègia Educativa
Direcció Pedagògica
La Direcció de Serveis Informàtics
Actualment la Fundació Collserola disposa d’una Comissió Digital on participen diferents persones amb diferents responsabilitats de l’escola amb representativitat de totes les etapes educatives:
Infantil i Primària
-
- Cap d’estudis
- Un docent d’infantil
- Un docent de primària
- Un coordinador/a
- La persona responsable d’informàtica
- Una persona del departament de comunicació
- La direcció/sotsdirecció de l’escola
Secundària i Batxillerat
-
- Cap d’estudis
- Un docent de Secundària
- La persona responsable d’informàtica
- Una persona del departament de comunicació
- La direcció/sotsdirecció de l’escola